Tome文芸館 Annex

自作読み物を紹介。動画用朗読音声を常時募集。英訳はGoogle翻訳。

虫籠の虫


たくさんの虫を飼っていた。

でも、みんな坊ちゃんに殺された。
竹細工の虫籠ごと踏み潰されてしまった。

私の兄の大切な形見だった虫籠。
虫の好きな私のために兄が作ってくれた。

それを坊ちゃんが壊してしまった。

あの坊ちゃんの目が忘れられない。
血走って、奥まで暗くて、恐ろしげな眼。

坊ちゃんが私を憎んでいるのは知っていた。

私が坊ちゃんより虫を愛しているから。
私が坊ちゃんを愛していないから。

虫籠を踏み潰された夜、私は泣いた。

虫たちが可哀想だったからではない。
虫籠が壊れてしまったからでもなかった。

わかってしまって、悲しかったのだ。

こんな、みなし児で愚かな私も
あんな、金持ちで賢い坊ちゃんも

みんな、虫籠の虫なんだ、と。


元「koebumakotoさんが演じてくださった!


元「koebu」五畳半のジグさんが演じてくださった!



Insects in the Cage

I kept plenty of insects.

But everyone was killed by young master.
He crushed each bamboo chestnut basket.

That cage was my precious keeper of my older brother.
My brother made for me who likes insects.

The young master broke it.

I can not forget the eyes of that young master.
Bloods flowing, dark to the back, terrible eyes.

I knew that young master hated me.

Because I love insects more than young master.
Because I do not love young master.

I cried the night when the insect cage was crushed.

It is not because insects were poor.
It was not because the insect cage was broken.

I knew it, I was sad.

A stupid child like me and a rich and clever young master
are all insects in the cage.